ANDSVAR Jóns Ásgeirs Jóhannessonar (við umfjöllun í "Brennpunkt")

Þetta kann að hafa verið til á íslensku, en ef ekki..... : 

 "Erklæring fra Jón Ásgeir Jóhannesson på grunn av dekning hos NRK:

Ifølge programmet et Hav om Gjeld som handler blant andet om mine personlige økonomiske forhold vil jeg erklære:

En journalist har reist fra Norge til Island, og faktisk helt til Miami i USA for å søke opplysninger. Det virker som om vedkommendes interesse i meg bygger på kommentarer fra direktøren i Islands nasjonalbank, David Oddsson, hvor han påstod at de islandske bankene hadde lånt en enkeltperson tusen milliarder ISK. Men han fortalte ikke, hvem han henviste til. Islands befolkning kjenner godt til direktørens tvangstanker, og gikk derfor ut i fra at han henviste til meg. Det virker nå som NRK har slukt disse antakelser rått. Jeg tviler allikevel på, at jeg er den som han faktisk refererte til i sin tale. De firmaer som jeg og min familie har interesse i, samt hundrede af andre aksjeejere, som er Baugur, Stodir, og Landic Property, de tre av de største virksomhetene på Island, har gjeld, på grunnlag av revisjon medio år 2008, i alt ISK 900 milliarder. Der av er deres gjeld på Island i sin helhet 430 milliarder ISK. Men det er både uærlig og forkjært utelukkende å fokusere på gjeldssiden. Disse gjeldsposter bygger på solide aktiva som NRK velger ikke å nevne i det hele tatt, selv om man pekte spesielt på disse forhold ved forberedelsen af programmet. Ved revisjon medio år 2008 var aktivaene til de tre største virksomhetene i alt verdt ISK 1200 milliarder, og aksjeeiernes egenkapital i alt 300 milliarder ISK. Disse aktiva kan spille en vesentlig rolle i den oppgave å gjenetablere de islandske bankenes finansielle grunnlag og der med Islands økonomi i den nærmeste fremtid.

Men hvorfor reiser NRKs representant hele veien til Miami i det solrike Florida? Jo, det virker som en av NRKs viktigste referenter er en mann ved navn Jon Gerald Sullenberger, en tidligere bekjent og forretningspartner, som har informert NRK om historien bak de islandske forretningene som en selvbestaltet ekspert. Hr. Sullenberger er imidlertid fylt med svært offentlig fiendskap mot meg og min familie, både personlig og forretningsmessig. Det virker også som hr. Sullenberger deler David Oddssons tvangstanker overfor meg, fordi det ser ut til at de i fellesskap vil presentere det slik at jeg egenhendig forårsaket kollapset til Islands økonomiske system. Det er skuffende, at NRK har bestemt seg for å støtte disse individer i en sådan presentation i sine desperate forsøk på å finne en syndebukk for sine private feiltrinn.

Jeg forsøkte å samarbeide med NRK ved forberedelsen av dette programmet. Det var allikevel tydelig, at NRKs journalist allerede hadde skrevet historien eller hadde forutinntatte meninger, og ville simpelthen bekrefte dem ved å be meg om opplysninger. Slike arbeidsmetoder og denne innstilling er ikke i samsvar med renommeet til et anerkjent medium som NRK, og jeg har faktisk viktigere saker å ta meg av enn å forsøke å korrigere all den feilinformasjonen som programmet inneholder."

« Síðasta færsla | Næsta færsla »

Bæta við athugasemd

Ekki er lengur hægt að skrifa athugasemdir við færsluna, þar sem tímamörk á athugasemdir eru liðin.

Innskráning

Ath. Vinsamlegast kveikið á Javascript til að hefja innskráningu.

Hafðu samband